Przejdź do głównej zawartości

Audacity w nauczaniu języka polskiego

Audacity - darmowe oprogramowanie do nagrywania stwarza ciekawe możliwości pracy z materiałem dźwiękowym podczas zajęć językowych. Wykorzystajcie to narzędzie podczas lekcji z uczniami cudzoziemskimi! Zainspirujcie polskich uczniów i wspólnie twórzcie nagrania!



Audacity to doskonałe narzędzie do pracy na lekcjach językowych. Uważane jest za najpopularniejsze na świecie darmowe oprogramowanie do nagrywania i edycji dźwięku. Audacity pozwala zaangażować wszystkich uczniów w proces nauczania cudzoziemców języka polskiego.

Nauczyciele mają do dyspozycji profesjonalnie przygotowane nagrania dołączone do podręczników na płycie CD lub mogą je pobrać ze stron internetowych. Warto jednak zaproponować swoim polskim uczniom, aby to oni spróbowali swoich sił w nagrywaniu materiałów dydaktycznych dla kolegów cudzoziemców. Jeśli nauczyciel prowadzący zajęcia językowe nie czuje się wystarczająco kompetentny, aby korzystać z programu Audacity lub innego podobnego, może zacząć współpracę z nauczycielem informatyki – polscy uczniowie przygotują nagrania podczas zajęć informatycznych.

Co mogą nagrać uczniowie?

Zaproponujmy polskim uczniom przeczytanie tekstów zamieszczonych w podręczniku do nauki języka polskiego albo podręczniku do geografii, historii czy biologii. Poprośmy polskich uczniów o przygotowanie nagrania tych tekstów, które będą poznawać uczniowie cudzoziemscy. Mogą to być:

- dialogi z podręcznika dla cudzoziemców

- wiersz, który uczniowie będą recytować na pamięć

- czytanka omawiana na lekcji z całą klasą

- fragment lektury szkolnej

- bajka lub legenda

- opis postaci lub przedmiotu

- fragment tekstu źródłowego

Nauczyciel może także poprosić polskich uczniów o przygotowanie dialogów, słowniczków, wywiadów czy innych tekstów do słuchania według ich własnych pomysłów. Uczniowie zwykle chętnie angażują się w takie zadania i mają ciekawe propozycje.


A może nauczyciel będzie lektorem?

Prowadzący zajęcia mogą również sami przygotować nagrania dla uczniów cudzoziemskich. Będą one urozmaiceniem testów, ćwiczeń z lukami do uzupełnienia, opisów bohaterów czy miejsc. Jeżeli nauczyciel nie dysponuje nagraniem ciekawego tekstu z podręcznika, a chciałby wprowadzić materiał dźwiękowy na zajęciach, również może za pomocą programu Audacity szybko przygotować nagranie. Wystarczy włączyć opcję nagrywania i czytać wybrany tekst.

Uczniowie cudzoziemscy w roli nagrywających?

Nagrywać mogą się również sami uczniowie cudzoziemscy. Polecamy nauczycielom języka polskiego jako obcego i polonistom mającym w swoich klasach cudzoziemców nagrywanie wypowiedzi uczniów na zadany temat, czytanek, wierszyków, sylab. Dobrze jest nagrać wypowiedzi uczniów cudzoziemskich na początku procesu nauczania i te same słowa, sylaby czy dłuższe teksty po jakimś czasie. Uczniowie cudzoziemscy sami będą zaskoczeni, jakie postępy poczynili w nauce języka polskiego!

Link do programu: www.audacityteam.org



Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?