Przejdź do głównej zawartości

Witajcie!

Zapraszamy Nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi do czytania naszego bloga. Prowadzimy go z myślą o nauczających języka polskiego jako obcego oraz nauczycielach pozostałych przedmiotów, którzy mają w swoich klasach uczniów cudzoziemskich. 


Na naszym blogu chcemy dzielić się z Państwem wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas nauczania języka polskiego różnych grup cudzoziemców – dzieci, młodzieży, wysoko wykwalifikowanych pracowników zagranicznych firm, uchodźców oraz studentów Erasmusa.

Więcej o autorkach bloga „Cudzoziemcy w klasie” przeczytają Państwo poniżej:


Daria Janikowska - magister polonistyki o specjalności nauczycielskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz magister slawistyki południowej (język serbski i słoweński) Uniwersytetu Łódzkiego. Podyplomowo ukończyła glottodydaktykę polonistyczną w POLONICUM UW. Doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego zdobyła, pracując w jednej z warszawskich szkół językowych m.in. z pracownikami PAN oraz dyplomatami ambasady amerykańskiej, a także w oddziale przygotowawczym dla uczniów ukraińskich.

Obecnie pracuje jako nauczyciel języka polskiego oraz języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej w Warszawie. Na zajęciach chętnie wykorzystuje gry i zabawy językowe, często posługując się własnoręcznie wykonanymi materiałami.

Językowo interesuje się regionalizmami i socjolektami, a amatorsko również architekturą wnętrz.


Anna Dziuban jest magistrem polonistyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Ukończyła studia podyplomowe z glottodydaktyki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2006 roku zajmuje się nauczaniem języka polskiego cudzoziemców. Pracowała m.in. w Instytucie Francuskim w Warszawie, Politechnice Warszawskiej, Akademii Handlowej Nauk Stosowanych w Radomiu. Przez wiele lat uczyła języka polskiego wysoko wykwalifikowanych pracowników cudzoziemskich. Prowadziła autorską audycję radiową „Przystanek Warszawa” dotyczącą spraw cudzoziemców mieszkających w stolicy.

Brała udział w wielu konferencjach metodycznych i naukowych z zakresu językoznawstwa oraz nauczania języka polskiego jako obcego. Uczestniczyła w stażach naukowo-dydaktycznych: na Uniwersytecie Wiedeńskim oraz w Delhi University.

Obecnie jest nauczycielem języka polskiego jako obcego w szkole podstawowej w Warszawie. Ma doświadczenie w pracy z uczniami cudzoziemskimi z krajów europejskich i azjatyckich, prowadziła oddziały przygotowawcze dla najmłodszych dzieci z Ukrainy.

Zainteresowania: językoznawstwo, gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego, aspekt czasownika, strukturalizm, wielokulturowość, dziennikarstwo radiowe.










Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?