Przejdź do głównej zawartości

Dixit. Obraz jest wart tysiąca słów! wyd. Rebel

Jak "rozgadać" uczniów i zachęcić do opowiadania historii? Jak w przyjemny sposób ćwiczyć opis miejsca i postaci, wymagane na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej? Poznajcie grę Dixit i jej magiczne karty! 



Dixit to gra karciana z planszą polegająca na tworzeniu i odgadywaniu skojarzeń do pięknie ilustrowanych kart. Obrazy, do których znajdujemy odpowiednie słowo, frazę czy tytuł piosenki, filmu lub książki, są baśniowe i odrobinę mroczne: przedstawiają smoki, zamki, księżniczki, baletnice, ale także: nóż, maski czy kołyskę w ciemnym lesie. Podczas gry odkrywamy ze zdumieniem, do jak wielu obrazów pasuje wybrane przez nas skojarzenie.

Zastosowanie gry dla uczniów cudzoziemskich

Na lekcjach jpjo najbardziej przydadzą nam się dołączone do gry karty. Jest ich aż 84. Ponieważ obrazy na nich są metaforyczne, budzące wiele skojarzeń i poruszające wyobraźnię, są świetnym materiałem i inspiracją do tworzenia opowieści.

Przykładowe wykorzystanie kart:

  • Uczniowie losują ich umówioną liczbę, np. 3. Przyglądają się im i układają w wybranej kolejności, a następnie próbują opowiedzieć historię zainspirowaną ilustracjami przedstawionymi na kartach. To świetne ćwiczenie koniugacji czasowników, a także czasów. Nauczyciel może zasugerować, w jakim czasie ma być opowiedziana historia, np. zadając pytanie: „Co wydarzy się jutro?” albo „Co się wydarzyło wczoraj?”. Starsi uczniowie mogą ćwiczyć konkretny gatunek wypowiedzi, np. baśń czy opowiadanie.

  • Uczniowie losują kartę i opowiadają o miejscu, które zostało na nim przedstawione. Ćwiczą w ten sposób opis miejsca, przyimki, deklinację oraz poszerzają słownictwo.

  • Karty Dixit można wykorzystać do trenowania opisu osoby. Uczniowie opisują postać widoczną na wybranym przez siebie kartoniku. To dobre ćwiczenie na wykorzystanie i odmianę przymiotników i znajdowanie ich synonimów (poszerzamy w ten sposób słownictwo, np. zamiast nadużywanego przymiotnika „duży” podsuwamy uczniom takie określenia, jak: „wielki’, „olbrzymi”, „gigantyczny” itp.).

  • Tradycyjna gra to zadanie dla starszych lub bardziej zaawansowanych kursantów, chociaż przy bardzo ogólnych kategoriach, jak „zwierzę” lub „osoba” można próbować rozgrywki i na wcześniejszych etapach edukacji.

Gra Dixit to świetna rozrywka i urozmaicenie lekcji jpjo wypróbowane na wielu uczniach. Widok kolorowych kart zawsze budzi entuzjazm u dzieci i zapowiada coś przyjemnego, a tak właśnie powinna się kojarzyć nauka!

Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?