Lekcja z piosenką to zawsze dobry pomysł. Muzyka wprowadza przyjemną atmosferę do klasy, pozwala uczniom poznać część polskiej kultury. Dzieci cudzoziemskie słuchają tego samego, co dzieci polskie - mają dzięki temu większe poczucie przynależności do środowiska, w którym się znalazły.
Piosenka daje mnóstwo możliwości nauczycielowi. Można ją wykorzystać, by przybliżyć uczniom jakiś konkretny temat i związane z nim słownictwo. Jest też pretekstem do ćwiczenia wybranego zagadnienia gramatycznego (czasu, przypadka, koniugacji). Uczniowie mają okazję obcować z językiem bardziej naturalnym niż w podręczniku albo przeciwnie: bardziej poetyckim.
Chyba najprostszym i najczęściej stosowanym zadaniem z wykorzystaniem piosenki jest ćwiczenie z lukami. Polega na usunięciu wybranych słów/ wyrażeń z tekstu utworu i polecenie uczniom, aby go uzupełnili podczas słuchania piosenki. Dzieci koncentrują się na rozumieniu tekstu ze słuchu, co okazuje się sporym wyzwaniem. Satysfakcja z rozpoznania i poprawnego zapisania słów jest ogromna! Słownictwo utworu można wykorzystać na wiele sposobów: w krzyżówkach, uzupelniankach, wyszukiwankach, ćwiczeniach na tworzenie definicji lub łączenie słowa z odpowiednią, gotową definicją, a także łączenie słowa z odpowiadającą mu ilustracją.
Tekst piosenki to świetna inspiracja do tworzenia, np. ilustracji lub własnego tekstu (dodatkowej zwrotki lub całej piosenki). Do projektowania lekcji z piosenką wystarczy znajomość edytora tekstu, ale możemy pokusić się o wykorzystanie narzędzi online, np. oferowanych na stronie learningapps.com. Praca z komputerem np. na tablicy na pewno zaangażuje uczniów i zachęci ich do pracy.
