W artykule prezentujemy materiały graficzne dotyczące odmiany wyrazów przez przypadki oraz tworzenia zdań pytających. Zachęcamy do pobierania i korzystania!
Zapewne każdy nauczyciel tworzy dodatkowe materiały dydaktyczne. Szczególnie dotyczy to nauczycieli języka polskiego jako obcego. Oprócz dostępnych na rynku podręczników często uzupełniają oni swój księgozbiór o dodatkowe karty pracy i różnorodne materiały graficzne. Nierzadko autorskie ćwiczenia preparowane są na potrzeby konkretnej grupy uczniów. Część dodatkowych materiałów dydaktycznych może mieć jednak charakter uniwersalny, a nauczyciel z powodzeniem wykorzysta je podczas wielu zajęć z uczniami cudzoziemskimi.
Warto więc zastanowić się, które zagadnienia językowe pozna każdy cudzoziemiec uczący się języka polskiego. Z pewnością będzie to odmiana wyrazów przez przypadki gramatyczne. Zagadnienie to prezentowane jest w różnych formach w wielu podręcznikach, słownikach i innych materiałach dydaktycznych. My proponujemy infografikę – podajemy nawę przypadka, pytania pomocnicze oraz przykłady zdań. Nauczyciel może taką pomoc dydaktyczną wydrukować, zalaminować i korzystać wielokrotnie podczas swoich zajęć. Może również posłużyć się nią na tablicy multimedialnej, jeżeli prowadzi zajęcia z wieloma uczniami. Może także dać wydrukowany materiał do wklejenia uczniom do zeszytu.
Dobrze jest zilustrować uczniom cudzoziemskim przykłady zaproponowanych zdań. Nauczyciel posługujący się narzędziem dydaktycznym w formie graficznej szybciej i skuteczniej pomoże uczniowi cudzoziemskiemu zrozumieć, jak funkcjonują przypadki gramatyczne w języku polskim. Typy wzorów deklinacyjnych rzeczowników uczeń zwykle otrzyma w formie tabeli, ale istotą jest przede wszystkim dla niego zrozumienie, którego przypadka gramatycznego użyć w zdaniu.
Proponujemy prezentację materiału w formie fiszek z podziałem na rodzaje gramatyczne. Nauczyciel może je wydrukować, zalaminować i traktować jako narzędzie do codziennej pracy. Może także powycinać fiszki i korzystać z poszczególnych kart podczas omawiania wybranego przypadka gramatycznego. Fiszki mogą również służyć jako forma gry podczas zajęć. Uczeń na przykład losuje jedną fiszkę i musi rozwinąć zanotowane tam zdania poprzez dodanie przymiotników do rzeczowników zaproponowanych w danym zdaniu. Uczniowie mogą także losować fiszki sobie nawzajem.
Każdy cudzoziemiec będzie uczył się również konstruowania zdań pytających w języku polskim. Dobrze jest więc mieć pomoc dydaktyczną ze słowami rozpoczynającymi pytania. Na początek podstawowe pytania w formie infografiki.
Materiały w pdf dostępne tutaj:







