Przejdź do głównej zawartości

Infografika i fiszki na lekcji języka polskiego jako obcego.

W artykule prezentujemy materiały graficzne dotyczące odmiany wyrazów przez przypadki oraz tworzenia zdań pytających. Zachęcamy do pobierania i korzystania!


Zapewne każdy nauczyciel tworzy dodatkowe materiały dydaktyczne. Szczególnie dotyczy to nauczycieli języka polskiego jako obcego. Oprócz dostępnych na rynku podręczników często uzupełniają oni swój księgozbiór o dodatkowe karty pracy i różnorodne materiały graficzne. Nierzadko autorskie ćwiczenia preparowane są na potrzeby konkretnej grupy uczniów. Część dodatkowych materiałów dydaktycznych może mieć jednak charakter uniwersalny, a nauczyciel z powodzeniem wykorzysta je podczas wielu zajęć z uczniami cudzoziemskimi.


Warto więc zastanowić się, które zagadnienia językowe pozna każdy cudzoziemiec uczący się języka polskiego. Z pewnością będzie to odmiana wyrazów przez przypadki gramatyczne. Zagadnienie to prezentowane jest w różnych formach w wielu podręcznikach, słownikach i innych materiałach dydaktycznych. My proponujemy infografikę – podajemy nawę przypadka, pytania pomocnicze oraz przykłady zdań. Nauczyciel może taką pomoc dydaktyczną wydrukować, zalaminować i korzystać wielokrotnie podczas swoich zajęć. Może również posłużyć się nią na tablicy multimedialnej, jeżeli prowadzi zajęcia z wieloma uczniami. Może także dać wydrukowany materiał do wklejenia uczniom do zeszytu.









Dobrze jest zilustrować uczniom cudzoziemskim przykłady zaproponowanych zdań. Nauczyciel posługujący się narzędziem dydaktycznym w formie graficznej szybciej i skuteczniej pomoże uczniowi cudzoziemskiemu zrozumieć, jak funkcjonują przypadki gramatyczne w języku polskim. Typy wzorów deklinacyjnych rzeczowników uczeń zwykle otrzyma w formie tabeli, ale istotą jest przede wszystkim dla niego zrozumienie, którego przypadka gramatycznego użyć w zdaniu.

Proponujemy prezentację materiału w formie fiszek z podziałem na rodzaje gramatyczne. Nauczyciel może je wydrukować, zalaminować i traktować jako narzędzie do codziennej pracy. Może także powycinać fiszki i korzystać z poszczególnych kart podczas omawiania wybranego przypadka gramatycznego. Fiszki mogą również służyć jako forma gry podczas zajęć. Uczeń na przykład losuje jedną fiszkę i musi rozwinąć zanotowane tam zdania poprzez dodanie przymiotników do rzeczowników zaproponowanych w danym zdaniu. Uczniowie mogą także losować fiszki sobie nawzajem.







Każdy cudzoziemiec będzie uczył się również konstruowania zdań pytających w języku polskim. Dobrze jest więc mieć pomoc dydaktyczną ze słowami rozpoczynającymi pytania. Na początek podstawowe pytania w formie infografiki.





Materiały w pdf dostępne tutaj:






Zapraszamy do pobierania materiałów!












Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?