Jak powinny brzmieć polecenia do zadań pisemnych przeznaczonych dla uczniów cudzoziemskich? Czy polecenia w podręcznikach szkolnych są pisane przystępnym językiem? Z okazji Międzynarodowego Dnia Prostego Języka (13.10) omawiamy to zagadnienie.
Nie zawsze wyniki, które osiągają uczniowie cudzoziemscy ze sprawdzianów, prac klasowych czy kartkówek, są zadowalające. Nie są usatysfakcjonowani sami uczniowie, ale często także nauczyciele, którzy pracują z nimi. Czasem bywa tak, że uczeń ma wiedzę na temat, który jest przedmiotem sprawdzianu, ale nie rozumie, o co jest dokładnie proszony w danym zadaniu. Inaczej mówiąc – uczniowie często nie wykonują poprawnie zadań, ponieważ nie rozumieją poleceń do nich.
Na potrzeby tego artykułu wybrano około dwudziestu przykładowych poleceń do zadań dotyczących zagadnień gramatycznych. Przykłady zostały zaczerpnięte ze starszego oraz nowszego podręcznika do języka polskiego dla polskich uczniów.
1. M. Jaworski, Język polski 6. Gramatyka i ortografia, WSiP, 1995
2. A. Klimowicz, M. Derlukiewicz, NOWE Słowa na start, Nowa Era, 2017
Poniżej nasze propozycje uproszczonych poleceń. Tam, gdzie wymaga się podkreślenia różnych części mowy, dodatkowo należy przypomnieć uczniom w poleceniu, jakie kolory bądź inne symbole powinni zastosować. Polecenia zostały pogrupowane według podobieństwa użytych konstrukcji.
1.
a) Wskaż przymiotniki w podanym zdaniu.
Gdzie są przymiotniki? Podkreśl przymiotniki.
b) Wskaż podmiot, orzeczenie i dopełnienie w następujących zdaniach:
Gdzie są: podmiot, orzeczenie, dopełnienie. Podkreśl podmiot, orzeczenie, dopełnienie.
c) Przeczytaj podany tekst, wskaż w nim czasowniki i określ ich czas, osobę i liczbę.
Gdzie są czasowniki? Proszę scharakteryzować każdy czasownik: czas gramatyczny, osoba, liczba.
d) Wskaż podmiot i orzeczenie w zdaniu.
Gdzie jest podmiot? Gdzie jest orzeczenie?
a) Przepisz podane wyrazy i uzasadnij ich pisownię.
Napisz wyrazy w zeszycie. Dlaczego w tych wyrazach piszemy „ó”? Jaka jest reguła?
f) Dopisz formy stopnia wyższego i najwyższego do podanych przymiotników.
Jaki jest stopień wyższy i najwyższy tych przymiotników?
3.
a) Przekształć podane zdania pojedyncze na zdania złożone.
Transformacja zdania pojedynczego na zdanie złożone. Proszę zrobić zadanie według wzoru:
b) Przekształć podane wypowiedzi zgodnie ze wzorem.
Zmodyfikuj zdania według wzoru:
a) Uzasadnij pisownię h w wyrazach: druh, druhna, wahać się.
Dlaczego w tych wyrazach piszemy „ó”, a nie „u”?
c) Uzasadnij użycie przecinków w podanych zdaniach.
Dlaczego w tych zdaniach muszą być przecinki?
d) Wyjaśnij użycie znaków interpunkcyjnych w podanych zdaniach.
Dlaczego w tych zdaniach są takie znaki interpunkcyjne: „?”, „.”, !” ?
5.
a) Jakich znaków interpunkcyjnych brakuje w podanych zdaniach?
Które znaki interpunkcyjne (!, ?, .) powinny być w tych zdaniach?
b) Jakich liter brakuje w poszczególnych słowach?
Które litery powinny być w tych słowach?
c) Spośród podanych wyrazów przepisz do zeszytu te, których pisowni nie objaśnia żadna reguła, musisz je po prostu zapamiętać.
Które wyrazy musimy zapamiętać – nie mają reguły ortograficznej?
6.
a) Podaj przykłady sytuacji, w których osobom w Twoim otoczeniu przydaje się umiejętność sporządzania notatek.
b) Podaj jak najwięcej określeń każdego z wymienionych rzeczowników.
Napisz przymiotniki obok zaprezentowanych rzeczowników. Ile przymiotników umiesz napisać obok każdego rzeczownika?
a) Ułóż i zapisz w zeszycie ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu przedstawionego na fotografii (łyżwy).
Napisz w zeszycie ogłoszenie, że ktoś sprzedaje łyżwy (fotografia). Twój tekst powinien mieć 30 słów.
b) Nadaj tytuł każdemu z akapitów.
Jaki tytuł powinien mieć Twoim zdaniem każdy akapit?
c) Określ przypadek wyróżnionych rzeczowników w następujących zdaniach:
Jaki to przypadek gramatyczny? Napisz obok każdego rzeczownika.
d) Utwórz formy bezokoliczników do podanych czasowników.
To są osobowe formy czasownika. Jakie będą bezokoliczniki? Napisz według wzoru:
Jak więc upraszczać polecenia do zadań?
- używajmy podstawowych czasowników, szczególnie takich, których treść nauczyciel może przekazać na przykład gestem (podkreśl, napisz)
- jeśli to możliwe, zapiszmy całe polecenie lub jego część w formie najprostszego pytania (gdzie są czasowniki?)
- zrezygnujmy ze słów, które nie wnoszą nic konkretnego do treści polecenia (przeczytaj podany tekst, a następnie…)
- korzystajmy z internacjonalizmów
- w poleceniu zamieszczajmy wzór poprawnej odpowiedzi – uczeń nabędzie pewności, jak wykonać zadanie, zwłaszcza wówczas, jeśli składa się ono z wielu etapów
