Przejdź do głównej zawartości

Słownictwo związane z Bożym Narodzeniem i zimą

Poczujmy atmosferę przedświąteczną na naszych lekcjach. Nauczmy uczniów, jak nazywają się potrawy wigilijne i symbole świąt Bożego Narodzenia, w co ubrać się, kiedy zimno za oknem i czy św. Mikołaj zawsze przybywa saniami z podarunkami.



Pierwsza karta pracy dotyczy słownictwa związanego z wieczerzą wigilijną. Załączono tu dwanaście ilustracji prezentujących najbardziej popularne potrawy wigilijne. Zadaniem ucznia jest poprawnie je podpisać. Nad zdjęciami znajduje się pytanie „Czy znasz smak tych potraw?” Pytanie to może stanowić punkt wyjścia do rozmowy z uczniami o tym, czy mieli już możliwość spędzić święta Bożego Narodzenia w Polsce, czy wiedzą, jak smakują typowe świąteczne przysmaki i co o nich sądzą. Kartę można pobrać tutaj



Druga karta pracy również służy wzbogacaniu słownictwa. Tym razem uczniowie poznają (lub powtarzają) słowa związane z symbolami świąt Bożego Narodzenia, przygotowaniami do świętowania. Także i tu zachęcamy do dyskusji z uczniami – pytanie „Czy lubisz atmosferę przedświąteczną?” to dobry początek rozmowy. Kartę można pobrać tutaj  




Dzięki trzeciej karcie pracy uczniowie poznają lub powtórzą słownictwo dotyczące ubioru w zimie w Polsce. Karta również zawiera pytania pomocnicze – „W co się ubierzemy, kiedy jest zimno?, Czego użyjemy przed wyjściem z domu?, Co weźmiemy ze sobą na spacer?”. Kartę można pobrać tutaj   




Czwarta karta, trochę nietypowo, wprowadza słownictwo związane ze środkami transportu. A co jeśli nie będzie śniegu w święta Bożego Narodzenia? Czym święty Mikołaj rozwiezie prezenty? Może balonem albo statkiem? Może innym pojazdem zaproponowanym przez ucznia. Uczniowie wykażą się pomysłowością, a przy okazji powtórzą narzędnik. Kartę można pobrać tutaj  




 Zachęcamy do pobierania materiałów i korzystania!  











Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?