Przejdź do głównej zawartości

Światowy Dzień Radia na lekcji języka polskiego jako obcego

Z okazji Światowego Dnia Radia zamieńmy salę lekcyjną w studio nagrań! Niech nasi uczniowie wcielą się w role redaktorów, przeprowadzą wywiady, sondę i odczytają prognozę pogody. Cisza! Trwa nagranie!



Pierwsza karta pracy zawiera pytania, które uczniowie cudzoziemscy wykorzystają podczas przeprowadzania między sobą sondy radiowej. Po odsłuchaniu wszystkich odpowiedzi mogą oni wspólnie opracować i zaprezentować uzyskane dane w postaci graficznej. Warto również w to zadanie włączyć uczniów polskich, którzy będą zadawać pytania uczniom cudzoziemskim. Na karcie pozostawiono miejsce na pytanie zaproponowane przez ucznia. Pobieram kartę



Dwie kolejne karty pracy „Za chwilę prognoza pogody!” i „Prognoza pogody” pozwolą uczniom wcielić się w radiowych prezenterów pogody, a nauczycielowi powtórzyć materiał tradycyjnie pojawiający się na lekcjach języka polskiego jako obcego w niecodzienny sposób. Uczniowie, zaznajomieni wcześniej ze słownictwem dotyczącym pogody, tworzą własne prognozy na kolejne godziny danego dnia. Jeden uczeń zapowiada wejście na antenę prezentera pogody. Wybrany uczeń – prezenter pogody odczytuje i jednocześnie nagrywa swoją wypowiedź. Pozostali uczniowie zaznaczają w wyznaczonych miejscach temperaturę i inne zjawiska atmosferyczne. Grupa odsłuchuje nagranie i sprawdza swoje odpowiedzi. Na karcie „Prognoza pogody” zaproponowano przykładowe sformułowania, z których uczniowie mogą skorzystać podczas tworzenia wypowiedzi. Pobieram karty




Trzecia karta pracy „Wywiad w radio” zawiera przykładowe pytania, które uczeń może zadać swojemu rozmówcy. Pozostawiono również miejsce na pytania zaproponowane przez ucznia. W ćwiczeniu zanotowano także przykładowe rozpoczęcie wywiadu. To zadanie uczniowie mogą wykonać na lekcji, ale świetnie się sprawdzi jako zadanie domowe. Uczniowie po wykonaniu zadania odsłuchają swoich nagrań, które będą stanowiły dobry początek kolejnych dyskusji. Pobieram kartę



 Z czego jeszcze warto skorzystać podczas zajęć dotyczących radia?

https://95lat.polskieradio.pl/glosy-pisarzy

 Goscinny, Sempe, Mikołajek i inne chłopaki, rozdział Mówiliśmy przez radio

Audacity - program do nagrywania



Zachęcamy do pobierania naszych materiałów i korzystania! 



Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?