Przejdź do głównej zawartości

Pod ostrzałem pytań: powtórka z przypadków

Zachęćmy naszych uczniów do mówienia. W artykule prezentujemy fiszki ułatwiające utrwalanie form wyrazowych w przypadkach zależnych oraz pomocniczych zaimków pytających.



Uczniowie cudzoziemscy zwykle wiedzą, że w języku polskim wyrazy odmieniają się. Zauważają to bez trudu, bowiem w tekstach widzą różne formy tego samego słowa. Na zajęciach poznają nazwy przypadków gramatycznych i pomocnicze zaimki pytające. Uczą się deklinować wyrazy. Wykonują różnorodne zadania, aby utrwalić poznane formy. Nierzadko jednak poprawne używanie odmienionych form w swobodnych wypowiedziach sprawia uczącym się języka polskiego sporo trudności. Należy więc jak najczęściej zachęcać uczniów cudzoziemskich do rozmów na różnorodne tematy. Dobrze jest proponować uczniom pytania pozwalające udzielać takich odpowiedzi, które będą utrwalać znajomość form jednego wybranego przypadka gramatycznego, następnie dodawać pytania rozwijające umiejętność posługiwania się formami kolejnych przypadków gramatycznych. Uczniom, którzy poznali już wszystkie przypadki zależne, należy zaproponować różnorodne pytania.

Zachęcamy do skorzystania z naszych fiszek podczas zajęć rozwijających sprawność mówienia. Proponujemy dziesięć kart – po dwie dla każdego przypadka zależnego (od dopełniacza po miejscownik). Jedna karta zawiera pytania rozpoczynające się zaimkiem pytającym odnoszącym się do osób (kogo, komu, z kim, o kim?), a druga do pozostałych rzeczowników (czego, czemu, z czym, o czym?). Uczniowie dzięki temu zapamiętują, który zaimek pytający zastosować z danym przypadkiem gramatycznym i jak zbudować pytanie z tym zaimkiem. Jednocześnie uczniowie dowiadują się, które czasowniki wymagają np. dopełniacza, a które łączą się z narzędnikiem.

Nauczyciel może zaproponować uczniom pracę w parach lub małych grupach. Kursanci zadają pytania sobie nawzajem lub osobie siedzącej najbliżej. Nauczyciel może również poprosić o wylosowanie jednej karty przez wybranego ucznia, który skieruje wylosowane pytanie do wskazanego przez siebie kolegi.



 Fiszki można pobrać tutaj


W naszym wcześniejszym artykule do pobrania infografika dotycząca przypadków gramatycznych.






Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?