Przejdź do głównej zawartości

Praca z materiałami innymi niż podręcznik do języka polskiego jako obcego

Co zamiast podręcznika czy kolejnej kserówki? Czy na zajęciach jpjo można uczyć, bawiąc? Zapraszam do zapoznania się z materiałami, które na pierwszy rzut oka wcale nie kojarzą się z nauką.



Lekcje języka polskiego dla cudzoziemców odbywają się często jako dodatkowe zajęcia po całym dniu obowiązkowych godzin w szkole lub w pracy. Uczniowie są zmęczeni uzupełnianiem ćwiczeniówek i pisaniem w zeszytach, a dorośli ślęczeniem nad komputerami. W takiej sytuacji może się sprawdzić wyjście poza podręcznik i zeszyt ćwiczeń do jpjo i posłużenie się materiałem, który na pierwszy rzut oka nie kojarzy się z nauką. Poniżej przedstawiam, czym i w jaki sposób nasi uczniowie mogą ćwiczyć umiejętności językowe.

Nauka liter, czytania, poszerzanie słownictwa:

- memory z literkami (utrwalanie liter i głosek),

- memory – parą jest obrazek i jego nazwa,

- puzzle obrazki i podpisy,

- kodowanki (gotowe wydawnictwa do kupienia nawet w marketach lub wydruki z internetu),

- słowniki obrazkowe (również takie do nauki języka angielskiego, bo jest ich największy wybór na rynku),

- karty obrazkowe z podpisami (np. Kapitan Nauka: owoce, warzywa, zwierzęta i wiele innych),

- czasopisma dla dzieci (np. Świerszczyk),

- wydawnictwa z zadaniami dla dzieci (często są tematyczne, np. związane ze świętami),

- dla zaawansowanych: Scrabble i państwa-miasta.

Opowiadanie zdarzeń; nacisk na czasowniki, koniugacje, czasy:

- kości opowieści (np. Story Cubes mają wersję podstawową i różne rozszerzenia),

- gra Opowiem ci mamo: kafelki z obrazkami do układania zdarzeń w kolejności chronologicznej i opowiadania,

- Dixit: można losować umówioną liczbę kart i ustalić, co się wydarzyło pomiędzy nimi. Karty są artystyczne, pobudzają wyobraźnię. Można ćwiczyć wybrany gatunek literacki np. baśń.

Opis osoby, przedmiotu, miejsca; nacisk na przymiotniki i rzeczowniki, deklinację:

- karty Dixit- opis postaci lub miejsca,

- karty z gry Potwory do szafy- opis potworów; można zaproponować stworzenie własnego potwora i opisanie go,

- gry typu „lotto”/„loteryjka”- ćwiczenie opisu miejsca i położenia różnych punktów w przestrzeni (miejscownik!),

- klocki (jakiekolwiek: małe, duże, piankowe, plastikowe)- dwie osoby układają taką samą konstrukcję, siedząc do siebie plecami i tylko opisując, który klocek gdzie umieszczają: „Zielony, długi klocek kładę na niebieskim okrągłym” (celownik, narzędnik, przyimki).

Źródła internetowe:

- aplikacje do tworzenia ćwiczeń, np. strona learningapps.org, Kahoot, Quizizz itp.,

- Youtube.com- oglądanie filmików, teledysków i zadawanie do nich pytań.

Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?