Przejdź do głównej zawartości

Aranżacja przestrzeni szkolnej uwzględniająca obecność uczniów cudzoziemskich

Jak można pomóc uczniom cudzoziemskim poczuć się komfortowo w szkole i wspomóc jednocześnie proces przyswajania języka polskiego? Zaaranżujmy wspólnie z uczniami polskimi i cudzoziemskimi przestrzeń, w której spędzają wiele godzin w ciągu dnia!


Przyjemnie jest uczyć się w ładnej, czystej i bezpiecznej przestrzeni sprzyjającej procesowi edukacji. W szkole zwykle wiszą gazetki tematyczne, plakaty, zdjęcia, ściany nierzadko są kolorowe. Czy uczniom cudzoziemskim przestrzeń szkoły, w której się uczą, zawsze daje poczucie bezpieczeństwa, przynależności do danej placówki? Zastanówmy się, co może zrobić społeczność szkolna, aby uczniowie cudzoziemscy poczuli się dobrze w swojej polskiej szkole. 

Dobrze jest wyznaczyć w szkole miejsce na gazetkę ścienną dotyczącą spraw uczniów cudzoziemskich. Za prowadzenie jej powinni być odpowiedzialni uczniowie różnych klas, którzy mogliby pełnić dyżury na przykład co dwa tygodnie. Sprzyja to zainteresowaniu uczniów polskich sytuacją rówieśników cudzoziemskich, buduje integrację w szkole, nie obciąża dodatkowymi obowiązkami wyłącznie uczniów jednej klasy. Jakie treści można zaproponować? Uczniowie w porozumieniu z nauczycielem języka polskiego mogą zamieszczać codziennie „słowo dnia” – jedno słowo wraz z tłumaczeniem na wybrane języki obce. Nauczyciel powinien wskazać uczniom obszary tematyczne będące podstawą wybierania słówek (np. przedmioty codziennego użytku, hobby, żywność, sport, zawody, ubranie). To uczniowie powinni proponować słowa, które mają poznać ich rówieśnicy. Ważne, aby pochodziły one z różnych pół tematycznych. Na gazetce uczniowie mogą zamieścić mapkę, na której zaznaczą kraje pochodzenia rówieśników cudzoziemskich. Ciekawym rozwiązaniem jest zamieszczanie kodów QR kierujących użytkowników do stron internetowych – w taki sposób uczniowie polscy mogą zachęcać uczniów cudzoziemskich do odwiedzania stron słowników w wersji elektronicznej, witryn o polskiej kulturze w różnych wersjach językowych, materiałów do nauki języka polskiego itp. Nauczyciele powinni włączać również uczniów cudzoziemskich w prowadzenie gazetki. Mogą oni zaprezentować na przykład rodzaj pisma, którym zapisuje się ich rodzimy język, fotografie miejsc, z których pochodzą czy zdjęcia potraw narodowych.

Jeżeli w szkole redagowana jest gazetka szkolna, papierowa lub elektroniczna, osoby odpowiedzialne za prowadzenie jej powinny przeznaczyć choćby pół strony na treści dotyczące uczniów cudzoziemskich. Może to być słowniczek dwujęzyczny, zaprezentowanie jednego z uczniów cudzoziemskich – jego ciekawych umiejętności, doświadczenia migracyjnego, twórczości.

Nauczyciel i uczniowie opiekujący się daną salą mogą na początku roku szkolnego umieścić w niej na wybranych przedmiotach użytkowych karteczki samoprzylepne z nazwami tych przedmiotów. W ten sposób można pomóc uczniom cudzoziemskim opanować podstawowe słownictwo – ławka, tablica, krzesło, okno, drzwi.

W salach, gdzie odbywają się zajęcia, uczniowie mogą prowadzić gazetki ścienne tematyczne pozwalające rówieśnikom cudzoziemskim poznać elementy kultury polskiej – na przykład prezentujące najwybitniejszych Polaków, najciekawsze miejsca historyczne w Polsce, najlepszych polskich sportowców, najciekawsze książki tłumaczone na inne języki itd.

Jeżeli w szkole jest włączana muzyka na przerwach, można co pewien czas odtworzyć utwory muzyczne zaproponowane przez uczniów cudzoziemskich w ich językach ojczystych.

W wyznaczonych miejscach w szkole można zamieścić napisy w języku polskim oraz w językach ojczystych uczniów cudzoziemskich informujące o tym, co znajduje się w danym miejscu, np. stołówka, czytelnia, szatnia.

W bibliotece szkolnej bibliotekarze mogą przeznaczyć półkę na wydawnictwa obcojęzyczne – bajki, powieści, komiksy, czasopisma, słowniki, płyty CD.

Wszelkie działania, choćby najmniejsze, ale zaznaczające obecność uczniów cudzoziemskich w szkole, zwiększają integrację rówieśniczą, pozwalają uczniom zwiększyć swoją wiedzę o własnej kulturze, językach obcych oraz kreują kolejne pomysły.


Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?