Praca ze słownikiem nie musi być nudna – zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Podpowiadamy, jak twórczo korzystać ze słownika minimum podczas przygotowań do lekcji oraz w trakcie zajęć.
Na rynku wydawniczym ukazało się wiele pozycji słownikowych skierowanych do cudzoziemców oraz nauczających języka polskiego jako obcego. Z pewnością wiele z tych wydawnictw warto mieć w swojej prywatnej biblioteczce, ale chyba nie sposób mieć wszystkich. Nauczyciele powinni więc być w stałym kontakcie ze szkolnym bibliotekarzem i zaproponować uzupełnienie szkolnych zasobów o najpotrzebniejsze tytuły.
- człowiek
- człowiek w środowisku społecznym
- komunikacja międzyludzka
- dom i jego wyposażenie
- życie społeczne, gospodarcze i kulturalne
- forma istnienia w przestrzeni
- czas
- środowisko naturalne
Każda z powyższych kategorii zawiera jeszcze podkategorie, np. w polu tematycznym „człowiek w środowisku społecznym” wyróżniono m.in.: „członkowie rodziny, nazwy zawodów, funkcje polityczne i społeczne”.
Nauczyciel pracujący z uczniami cudzoziemskimi może więc na tej podstawie zorientować się, jakie słowa wprowadzić na zajęciach o ludziach i ich otoczeniu, hobby, sporcie, porach roku, kolorach czy pożywieniu.
Dodatkowym ułatwieniem w dotarciu do potrzebnych słów w danym polu tematycznym jest zamieszczona na końcu słownika lista wyrazów z podziałem na kategorie gramatyczne. Poniżej prezentujemy, jak wygląda to w słowniku minimum:
Zauważmy, że w kategorii „Grzeczność językowa” odnotowano kilkadziesiąt zwrotów grzecznościowych. Z pewnością nie wszystkie uczeń będzie musiał opanować, ale to cenne narzędzie dla nauczyciela, który otrzymuje gotowy zestaw do wykorzystania na zajęciach. Prowadzący lekcje może na tej podstawie przygotować karteczki z zapisanymi zwrotami grzecznościowymi i poprosić uczniów o odegranie scenek, w których takie zwroty powinny się pojawić (np. udzielenie informacji, prośba o pomoc, podziękowanie). Nauczyciel może także wykorzystać ten zbiór podczas lekcji na temat zasad pisania listów. Uczniowie cudzoziemscy otrzymują puste kartki pocztowe ze zwrotami powitalnymi i muszą dokończyć np. pozdrowienia z wakacji, napisać list do cioci czy nauczyciela. Uczniowie mogą również losować karteczki ze zwrotami grzecznościowymi i mówić (lub narysować), w jakiej sytuacji używa się danego zwrotu.
Prowadzący zajęcia może poprosić uczniów, aby skorzystali ze słownika w celu zanotowania definicji wyrazów. Mogą to być na przykład słowa: poniedziałek, studiować, pełny. Uczniowie szukają tych wyrazów w słowniku i zapisują w zeszytach ich definicje. Przykładowo słowo poniedziałek słownik definiuje: „pierwszy po niedzieli dzień tygodnia”. Nauczyciel może zaproponować uczniom stworzenie własnych definicji podobnych wyrazów, np. wtorek, uczyć się, pusty. Uczniowie poprzez analogię do zanotowanych wcześniej definicji spróbują poprawnie wykonać to zadanie. W taki sposób nauczyciel może realizować również z uczniami cudzoziemskimi podstawę programową dla przedmiotu język polski.
Na koniec dodajmy, że w słowniku, jak podaje autorka, zanotowano 2144 pełne artykuły hasłowe.
Bibliografia:
Halina Zgółkowa, Słownik minimum języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań 2009







