Przejdź do głównej zawartości

Europejski Dzień Języków Obcych - język polski jako obcy


Z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych proponujemy dwie karty pracy, które skłonią uczniów do refleksji nad językiem polskim jako obcym, nad własnym językiem oraz nad wyrazami podobnymi w różnych językach, ale oznaczającymi coś innego (tzw. fałszywymi przyjaciółmi).

Pierwsza karta pracy zawiera zadanie, polegające na wpisywaniu wyrazów z języka polskiego, które uczniowie uznają za swoje ulubione, za najdziwniejsze oraz najtrudniejsze. To dobry moment na dyskusję, o tym, co uczniom sprawia trudność i dlaczego, a także pretekst do żartów z „dziwnych” polskich słów.

Karta jest dostępna tutaj.

Druga karta to ćwiczenie, które na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie proste: łączenie linią obrazka i jego nazwy. Słowa też zdają się łatwe i pojawiają się w większości słowiańskich języków. Ale uwaga: to fałszywi przyjaciele! Wybrane przeze mnie słowa w innych językach słowiańskich mają inne znaczenie.

Karta jest dostępna tutaj.









Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?