Czytanie jest wspaniałym sposobem na przyswajanie słownictwa. Pomocną w uczeniu (się) polskich słów może być aplikacja WordBusters. Jej twórca, Pablo Borches, udzielił nam wywiadu. Zapraszamy do lektury!
Twórcą aplikacji jest Pablo Borches, Hiszpan, który wiele lat mieszkał w Polsce, były uczeń jednej z nas. Tak mówi o swojej aplikacji:
cudzoziemcy-w-klasie: Pablo, skąd pomysł na aplikację WordBusters?
Pablo Borches: Zrodziło się to z mojej własnej potrzeby. Angielskiego nauczyłem się poprzez czytanie, a ponieważ byłem w tym dobry, zdałem sobie sprawę, że w ten sam sposób mogę nauczyć się także niemieckiego. Tak też zrobiłem, chociaż było mi trudniej, ponieważ zaczynałem z zerową wiedzą. Niedługo potem przeprowadziłem się do Polski i musiałem nauczyć się języka polskiego, który jest o wiele trudniejszym językiem od pozostałych dwóch, więc musiałem znaleźć sposób, aby nauczyć się go, nie zapominając innych języków, których się nauczyłem.
cudzoziemcy-w-klasie: Opowiedz proszę, w jaki sposób dzięki aplikacji można przyswajać język obcy? Jakie funkcje oferuje uczącym się WordBusters?
Pablo Borches: Dzięki WordBusters możesz wybrać dowolną książkę, jaka przyjdzie Ci do głowy, która jest po hiszpańsku lub w języku, którego się uczysz. Od „Problemu trzech ciał” do „Wspomnień Magdy Gessler”, żeby podać ciekawy przykład. Nie ma znaczenia, że nie ma jej w języku docelowym, ponieważ tłumaczymy ją za pomocą DeepL, co jest nawet lepsze niż tłumaczenie wykonane przez człowieka.
Jeśli chodzi o poziom trudności, dzięki tej metodzie możesz przeczytać praktycznie każdą książkę, jaką chcesz, niezależnie od twojego poziomu znajomości języka, dzięki zastosowaniu tłumaczenia symultanicznego. O wiele skuteczniejsze jest czytanie książek, które nas pasjonują, niż czytanie tekstów dostosowanych do naszego poziomu, które są nudne, bo w zasadzie przeznaczone dla małych dzieci. Taka koncepcja obecnie nie istnieje, a rozwinęliśmy ją dzięki technologiom uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.
cudzoziemcy-w-klasie: W jaki sposób aplikacja WordBusters może ułatwić nauczycielom pracę z uczniami?
Pablo Borches: WordBusters to potężne narzędzie, które pomaga uczniom uczyć się słownictwa poprzez „polowanie” na słowa za pomocą zabawnych, interaktywnych lektur. Nauczyciel ma dostęp do wszystkich tych informacji za pośrednictwem pulpitu nawigacyjnego, a funkcja grywalizacji sprawi, że lekcje będą bardziej interesujące. Gamifikacja pozwala uczniom rywalizować ze sobą w zabawny sposób, używając słów drugiej osoby, podczas gdy nauczyciel kontroluje grę i obserwuje postępy uczniów w nauce.
cudzoziemcy-w-klasie: Co mówią o Wordbusters jej użytkownicy?
Pablo Borches: Wszyscy mówią, że czytanie tego, co lubią, jest dla nich większą rozrywką niż czytanie książek dostępnych w bibliotece językowej. Wiele osób uważa, że wyszukiwanie słów za pomocą aplikacji może być uzależniające, zwłaszcza gdy znaczna liczba słów pojawia się później w tekście w trakcie czytania.
cudzoziemcy-w-klasie: W jaki sposób planujesz rozwijać aplikację WordBusters?
Pablo Borches: Aplikacja i jej podstawowe funkcje są już w pełni funkcjonalne. Pracujemy w 9 językach. Następnym krokiem, który planujemy, jest zastosowanie tej samej koncepcji WordBusters, ale zamiast książek, użytkownicy będą mogli czytać lokalne gazety ze swojego kraju w języku, którego się uczą. Możesz na przykład czytać „Gazetę Wyborczą” po hiszpańsku, aby wyszukiwać słowa i uczyć się bez konieczności zmiany dotychczasowej rutyny czytelniczej.




