Dobrze jest zacząć od zaprezentowania uczniom przymiotników, które określają usposobienie człowieka lub jego postawę wobec innych ludzi. Zadaniem uczniów będzie znalezienie wybranych przymiotników w słowniku języka polskiego i zapisanie definicji. To bardzo dobre ćwiczenie pozwalające wzbogacić zasób słownictwa i poszerzyć znajomość konstrukcji gramatycznych. Dlaczego to ćwiczenie dobrze jest zaproponować uczniom cudzoziemskim właśnie podczas przygotowań do pisania charakterystyki? Tekst zawierający wyłącznie wyliczenia typu on jest miły, sympatyczny, uczynny, koleżeński, pracowity itp. byłby nudny i w zasadzie nie spełniałby wymogów stawianych charakterystyce. Uczeń powinien wyjaśnić, kiedy bohater wykazał się pracowitością, poprzeć przykładami, w jakich sytuacjach ktoś zachował się po koleżeńsku itd. Uczeń cudzoziemski może mieć trudności z przytoczeniem przykładów w języku polskim, zastosowaniem właściwego słownictwa i struktur gramatycznych. Definicje słownikowe stanowią więc bardzo ciekawą propozycję pozwalającą rozbudować uczniowi swój tekst o konkretne przykłady, sformułowania czy synonimy. Warto zaproponować uczniom skorzystanie ze słownika w wersji elektronicznej podczas lekcji. Jeżeli uczeń będzie musiał dokończyć zadanie w domu lub zechce samodzielnie popracować nad zagadnieniem, będzie miał dostęp do treści omawianych w trakcie zajęć.
Nauczyciel może skorzystać na przykład z Wielkiego słownika języka polskiego PAN. Słownik dostępny jest pod adresem wsjp.pl. Należy podkreślić, że nauczyciel przed zajęciami powinien zapoznać się z definicjami zamieszczonymi w słowniku – nie wszystkimi będzie można posłużyć się w trakcie zajęć z uczniami na początkowym etapie nauki języka polskiego. Dobrze jest więc wybrać takie przymiotniki, które definiowane są w przystępny, prosty sposób. Uczniom bardziej zaawansowanym językowo oczywiście należy zaproponować trudniejsze hasła.
Uczniom początkującym nauczyciel może sam przygotować ćwiczenie polegające na dopasowaniu słowa do definicji lub skorzystać z dostępnych materiałów znajdujących się w podręcznikach. Warto jednak zaznajamiać cudzoziemców ze słownikiem nawet na bardzo wczesnym etapie nauki języka polskiego.
Zobaczmy przykładowe definicje, które podaje Wielki słownik języka polskiego PAN:
gadatliwy – taki, który mówi dużo i chętnie
pracowity – taki, który chętnie wykonuje jakąś czynność lub zadanie
Jak uczeń może je twórczo wykorzystać w pisaniu charakterystyki?
Wybrane podstawowe konstrukcje:
jest + przymiotnik w mianowniku Wojtek jest gadatliwy.
jest osobą + przymiotnik w narzędniku Jakub jest osobą pracowitą.
Oto przykłady zdań uwzględniających treść z definicji słownikowej:
1) Wojtek jest gadatliwy – mówi dużo i chętnie.
Wojtek jest osobą gadatliwą. Zawsze mówi dużo i chętnie.
2) Jakub jest pracowity – sumiennie i chętnie wykonuje wszystkie zadania.
Jakub jest osobą pracowitą. Zawsze sumiennie i chętnie wykonuje wszystkie zadania.
dowcipny – mający poczucie humoru i umiejący rozśmieszać innych oraz opowiadać dowcipy i robić żarty
W powyższej definicji posłużono się formą imiesłowu przymiotnikowego czynnego. Definicja dla bardziej zaawansowanych językowo uczniów. Nauczyciel może tę definicję uprościć: dowcipny – taki, który ma poczucie humoru, umie rozśmieszać innych oraz opowiadać dowcipy i żarty.
Oto przykłady zdań uwzględniających treść z definicji słownikowej:
Adam jest dowcipny. Zawsze ma poczucie humoru, umie rozśmieszać innych i robić żarty.
Adam jest osobą dowcipną. Zawsze ma poczucie humoru, umie rozśmieszać innych i robić żarty.
Adam to człowiek/uczeń/przyjaciel mający poczucie humoru. Adam to człowiek/uczeń/przyjaciel umiejący rozśmieszać innych.
Warto dodać, że w Wielkim słowniku języka polskiego PAN uczeń znajdzie również przykłady użycia interesującego go słowa w zdaniach (cytaty), połączenia z innym wyrazami oraz wzór odmiany.
Definiowanie - materiały dydaktyczne
W podręcznikach do języka polskiego dla uczniów polskich oraz wydawnictwach do nauki języka polskiego jako obcego znajdziemy wiele ćwiczeń polegających na definiowaniu słów lub dopasowywaniu definicji.
Oto niektóre z nich:
K. Kołak, M. Malinowska, A. Rabczuk, D. Zackiewicz, Raz, dwa, trzy i po polsku mówisz ty! Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci z Ukrainy, tom 1, Lwów 2015
(w ćwiczeniu III definiowane są również rzeczowniki)
W poniższej publikacji zamieszczono ćwiczenia pozwalające utrwalić typowe konstrukcje służące do zaprezentowania czyichś pasji:
K. Sołtowska, T. Jurek, K. Labuda-Di Marino, B. Tuczyńska-Nowak, Język polski w pigułce, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2010
Poniżej prezentujemy ćwiczenie polegające na łączeniu poznanego słownictwa i konstrukcji gramatycznych. Ćwiczenie to pozwoli uczniom podejmować twórcze próby scharakteryzowania postaci.
Ćwiczenia redakcyjne. Język polski, cz.1, red. M. Szewczyk, M. Marczyk, WSiP, 2020
Dodajmy na koniec, że uczeń cudzoziemski zawsze powinien otrzymać wzór danej wypowiedzi pisemnej, w tym przypadku charakterystyki bezpośredniej. Nauczyciel może samodzielnie przygotować uczniowi taki tekst, może również posłużyć się materiałem dydaktycznym dostępnym w podręczniku do języka polskiego i ewentualnie dostosować go do możliwości językowych ucznia cudzoziemskiego lub wybrać prostszy z podręcznika do nauki języka polskiego jako obcego.














