10 października to Dzień Gier Planszowych. Z tej okazji przedstawiamy Państwu kolejne gry, które polecamy wprowadzić na zajęcia języka polskiego jako obcego.
Gry planszowe to nieodłączny element lekcji języka polskiego jako obcego w szkole. Sprawdzają się jako metoda powtórzenia materiału oraz wprowadzenie nowego słownictwa, a także jako podstawa tworzenia wybranych form wypowiedzi (opowiadanie, opis), o czym pisałyśmy w poprzednich postach na blogu:
https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/09/kosci-opowiesci-na-lekcjach-jezyka.html
https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/08/memory-obrazkowo-sowne.html
https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/08/dixit-obraz-jest-wart-tysiaca-sow-wyd.html
Dzisiaj chciałybyśmy przedstawić dwie propozycje gier służących wzbogacaniu słownictwa. Młodszym lub początkującym uczniom powinna przypaść do gustu "Literka do literki" (tutaj druga część), natomiast starsi czy bardziej zaawansowani mogą wypróbować "Scribę".
W prostszym wariancie dzieci mogą losować kartoniki z ilustracją, szukać takiego samego obrazka w książce z instrukcją i układać nazwę z literek na kartonikach zgodnie z pokazanym wzorem. Uczniowie, którzy potrafią pisać, mogą układać podpisy do obrazków z pamięci. Wszystkie kartonikowe literki można odwrócić do góry tłem i losować je jak w grze memory, szukając liter składających się na nazwę wybranej grafiki (co znacznie wydłuża czas rozgrywki). "Literka do literki" ćwiczy pamięć, spostrzegawczość, umiejętność czytania i pisania oraz poszerza słownictwo związane m. in. ze zwierzętami, jedzeniem czy przedmiotami codziennego użytku.
"Scriba" jest grą podobną do bardziej znanego "Scrabble". Polega na układaniu wyrazów na zasadzie krzyżówki z wylosowanych przez siebie kostek z literami. Jest o wiele bardziej abstrakcyjna od "Literki" i wymaga od uczestników znajomości nie tylko słownictwa, ale także gramatyki języka polskiego (bo zwiększa możliwości wykorzystania wylosowanego zestawu liter).
Warto wprowadzać na zajęciach gry planszowe. Uczniowie zwykle angażują się bardziej niż podczas wykonywania ćwiczeń w zeszycie czy na karcie pracy, mimochodem powtarzając i utrwalając słówka.