Przejdź do głównej zawartości

Dzień Gier Planszowych - propozycje na lekcje jpjo

10 października to Dzień Gier Planszowych. Z tej okazji przedstawiamy Państwu kolejne gry, które polecamy wprowadzić na zajęcia języka polskiego jako obcego.

Gry planszowe to nieodłączny element lekcji języka polskiego jako obcego w szkole. Sprawdzają się jako metoda powtórzenia materiału oraz wprowadzenie nowego słownictwa, a także jako podstawa tworzenia wybranych form wypowiedzi (opowiadanie, opis), o czym pisałyśmy w poprzednich postach na blogu:

https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/09/kosci-opowiesci-na-lekcjach-jezyka.html

https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/08/memory-obrazkowo-sowne.html

https://cudzoziemcy-w-klasie.blogspot.com/2024/08/dixit-obraz-jest-wart-tysiaca-sow-wyd.html

Dzisiaj chciałybyśmy przedstawić dwie propozycje gier służących wzbogacaniu słownictwa. Młodszym lub początkującym uczniom powinna przypaść do gustu "Literka do literki" (tutaj druga część), natomiast starsi czy bardziej zaawansowani mogą wypróbować "Scribę".



W prostszym wariancie dzieci mogą losować kartoniki z ilustracją, szukać takiego samego obrazka w książce z instrukcją i układać nazwę z literek na kartonikach zgodnie z pokazanym wzorem. Uczniowie, którzy potrafią pisać, mogą układać podpisy do obrazków z pamięci. Wszystkie kartonikowe literki można odwrócić do góry tłem i losować je jak w grze memory, szukając liter składających się na nazwę wybranej grafiki (co znacznie wydłuża czas rozgrywki). "Literka do literki" ćwiczy pamięć, spostrzegawczość, umiejętność czytania i pisania oraz poszerza słownictwo związane m. in. ze zwierzętami, jedzeniem czy przedmiotami codziennego użytku.

"Scriba" jest grą podobną do bardziej znanego "Scrabble". Polega na układaniu wyrazów na zasadzie krzyżówki z wylosowanych przez siebie kostek z literami. Jest o wiele bardziej abstrakcyjna od "Literki" i wymaga od uczestników znajomości nie tylko słownictwa, ale także gramatyki języka polskiego (bo zwiększa możliwości wykorzystania wylosowanego zestawu liter).




Warto wprowadzać na zajęciach gry planszowe. Uczniowie zwykle angażują się bardziej niż podczas wykonywania ćwiczeń w zeszycie czy na karcie pracy, mimochodem powtarzając i utrwalając słówka.

Popularne posty z tego bloga

Pączkowe zadania, czyli tłusty czwartek na lekcji jpjo

Zapoznajmy uczniów z tym przyjemnym dniem pod koniec szarej zimy. Pomiędzy kęsem pączka a faworka przypomnijmy czasy gramatyczne, zgromadźmy słownictwo związane ze słodyczami, zastanówmy się, kto żyje jak pączek w maśle i zaprojektujmy własne wypieki! 

Wiem, gdzie Wisła jest na mapie

W artykule podpowiadamy, jak poprowadzić zajęcia utrwalające znajomość konstrukcji z czasownikiem wiedzieć. Zamieszczamy infografikę, fiszki i grę w formie quizu.

Jakie znasz polskie przysłowia?

Przyjrzyjmy się polskiej kulturze przez pryzmat polskich przysłów. Pokażmy uczniom cudzoziemskim, jak Polacy postrzegają świat, jakim wartościom hołdują i jak widzą siebie. Czy nasi uczniowie wiedzą, że autorami polskich przysłów byli często polscy pisarze i poeci?